Atsigavus Europos ekonomikai, daugėjant statybos, infrastruktūros plėtros projektų, intensyviau plėtojant žemės ūkį, suaktyvėjo ir krovinių vežimo rinka, o kartu padidėjo poreikis vežti negabaritinius krovinius. Tad ką reikėtų žinoti įmonėms, norinčioms užsisakyti negabaritinių krovinių gabenimo Europoje paslaugą bei kokias įmones rinktis šiems kroviniams pervežti?  

Negabaritiniai kroviniai – tai atskira krovinių rūšis, kaip ir pavojingi (ADR) kroviniai. Negabaritiniais kroviniais laikomos gelžbetonio konstrukcijos, vėjo jėgainių įranga, transportas ir įvairi statybų bei žemės ūkio technika (pvz., kranai), vamzdynai, stambios elektrinių dalys (pvz., turbinos) ir pan. Jiems reikia specialių leidimų ir specialaus transporto, tokio tipo kroviniams ir juos gabenančioms transporto priemonėms visoje Europoje, Eurazijoje taikomi panašūs reikalavimai ir apribojimai. Pavyzdžiui, visose ES šalyse ir Albanijoje, Armėnijoje, Azerbaidžane, Baltarusijoje, Bosnijoje ir Hercegovinoje, Gruzijoje, Makedonijoje, Moldovoje, Rusijoje, Serbijoje ir Ukrainoje numatytas bendras didžiausias leistinas transporto priemonių aukštis – 4 m. Tuo tarpu vienintelėje Islandijoje sunkvežimiai gali būti iki 4,2 m aukščio. 

Sunkvežimių plotis varijuoja nuo 2,5 iki 2,65 m. 2,5 m krovininių automobilių pločio limitas taikomas Albanijoje, Armėnijoje, Azerbaidžane, Bosnijoje ir Hercegovinoje, Gruzijoje, Makedonijoje, Moldovoje ir Serbijoje, o 2,55 m – visose ES šalyse, Baltarusijoje, Islandijoje ir Rusijoje. Ukrainoje didžiausias leistinas krovininių automobilių plotis – 2,65 m. 

Visose aptartose šalyse taikomas vienodas automobilių ilgis – 12 m, tuo tarpu automobilinių traukinių ilgis skiriasi: vienose šalyse (Bosnijoje ir Hercegovinoje, Serbijoje) jis siekia 18 m, kitose (Islandijoje ir Ukrainoje) – net 22 m. Atitinkamai mažiausias leistinas traukiamų automobilių ilgis – 16,5 m – galioja ES valstybėse, Albanijoje, Armėnijoje, Moldovoje ir Serbijoje, didžiausias – 22 m – vienintelėje Ukrainoje. Taigi pagal visus šiuos duomenis Ukraina – valstybė, kurioje taikomi didžiausi krovininių automobilių matmenų limitai. 

Negabaritiniams kroviniams vežti – specializuotos įmonės 

Lietuvoje negabaritinių krovinių gabenimą reglamentuoja ir leidimus tokio tipo kroviniams vežti išduoda Valstybinė kelių ir transporto inspekcija. Ši, o ir kitos panašią veiklą Europoje vykdančios institucijos yra iškėlusios reikalavimą, kad leidimai išduodami norint vežti nedalomus negabaritinius krovinius ir tik tokiu atveju, kai kitų rūšių transportu krovinio gabenti neįmanoma arba netikslinga. Siuntėjai turėtų turėti omenyje, kad vežant iki kelių šimtų tonų sveriančius krovinius, reikia gauti daugelio institucijų leidimus. 

Norint užsakyti negabaritinių krovinių vežimo paslaugą, reikėtų ieškoti įmonių, kurios išskirtinai specializuojasi gabendamos sunkius didelių gabaritų krovinius. Šias įmones verta rinktis, nes jos: 

  • turi tinkamą transportą; 
  • turi patyrusių vairuotojų, kurie dirba išskirtinai tik su negabaritiniais kroviniais;
  • puikiai išmano teisinę bazę, todėl greičiau gauna leidimus;
  • profesionaliau įgyvendina visą užsakymą ir kt. 

Nemažai Vakarų Europos transporto paslaugų įmonių specializuojasi veždamos skirtingus negabaritinius krovinius, kuria nedideles asociacijas, tad greičiau aptarnaujami klientai, o įmonių sąnaudos sumažėja. Lietuvoje, siekdamos patenkinti klientų poreikius, negabaritinius krovinius vežančios įmonės taip pat vienijasi, o jų paslaugų galima rasti ir virtualiose transporto biržose.

Įrašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *